Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 30. januar 2013

Det første badet

Det virker sikkert råflott at vi som stort sett bare er to i huset har mer enn et bad, men med så mange sengeplasser vi visste vi kom til å få måtte vi også ha toalett- og dusjkapasitet til mange. Dessuten bør et hus planlegges for mer en en type livssituasjon.

I første etasje var det allerede et toalett/dusj/vaskerom.  I 2.etasje var det ingenting. I 1.etasje var det kun plass til det ene badet, så i andre etasje ønsket vi å få plass til to bad. Mer om de to siste senere.

Et litt slitent rom fra 1960 uten dusj, ble oppgradert på 1980-tallet med et dusjkabinett. Her var det fortsatt utslagsvask for rommet tjente også som vaskerom.

   

Rivingen er godt i gang midt i august 2006.






























Da gjenoppbyggingen startet var det mye jobb også under gulvet. Det gjorde arbeidet mye enklere at vi har en kjeller som kun skal være kjeller slik at det ikke gjør noe om vannledninger og avløpsrør henger under himlingen.
Ramme til vegghengt toalett til venstre, rør og avløp til vask i midten og vannrør og gulvsluk til høyre.

21.10 var vegger og fliser på plass, og taket malt. Men 6.11 oppdaget vi en lekkasje. Litt irriterende å måtte hugge løs fliser og skjære hull i membran og plater.
      

Men til slutt var det klart 

3 kommentarer :

  1. Fantastisk forvandling! Ikke gjort med et trylleslag, skjønner jeg.

    SvarSlett
  2. Hei Åshild! En stund siden jeg tittet innom sist og nå sitter jeg og er ganske målløs over disse bildene. FOR et arbeid! Kjenner jeg er veldig takknemlig for at badet var pusset opp da vi flyttet inn her, selv om det som alle andre rom her har feil plassering.. Ønsker deg en fin dag videre!

    SvarSlett
  3. Jeg blir så imponert når jeg ser slike før og etterbilder. For meg er det trylling!
    Utrolig flinke dere har vært!

    SvarSlett