Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 7. desember 2012

7.desember Papirtips


            

 Veldig få av gavene jeg kjøper blir pakket inn i butikken. Det viktigste er at jeg liker å gjøre det selv. Dessuten er det veldig få (bortsett fra hos gullsmeden) som kan pakke inn.  Så synes jeg de ansatte i butikkene kan få bruke tiden til helt andre ting. Mange av store kleskjedene velger å sende med esker eller poser til gavene og yter god service sånn sett.

Jeg bruker ikke så mye tid til fantastisk flott og kunstferdig innpakking, men er mest opptatt av papiret. Jeg har de siste årene valgt resirkulert og gjenvinnbart papir. Jeg har kjøpt papirrullene på Panduro, men jeg ser at Hippo også har slikt papir. Gjenvinnbart papir betyr at det kan legges i papiravfallet. Alt annet innpakningspapir er restavfall. Fordi jeg har fokus på at restavfallsmengden må reduseres på jobben, bør jeg følge de samme reglene hjemme. Det kan bli flere søppelsekker med papiravfall etter at alle gavene er pakket opp. Hvis alle etterspør gjenvinnbart gavepapir vil det sikkert bli et større utvalg etterhvert. Også
når gaver pakkes inn i butikken kan vi spørre om papiret et gjenvinnbart.

Jeg har valgt papir i sølv og gull, det er nok nesten blitt et "varemerke" herfra. I år fant jeg et stort utvalg gavebånd hos Nille. Jeg burde sikkert fulgt de samme gjenvinnbare prinsippene der, men går for blankt og matt i sølv og gull. Veldig fine er disse med dekor på.

Jeg har gått helt over til gavelapper som kan klistres på. Disse er også fra Nille.

En god saks er viktig og limebånd.
Ekstra heldig er jeg som faktisk har en helt ekte pakkedisk på arbeidsrommet mitt.




















2 kommentarer :

  1. Enig der :)
    både julepapiret og båndene dine var kjempefine :)
    Men æ e så glad i papir med nisser på (hihi)

    Ha en fin fredag,

    hilsen Lisbeth ;D

    SvarSlett
  2. Du är så gott igång med julen att jag blir helt imponerad, din planläggning hjälper. Själv har jag inte börjat ännu...
    I mina hemtrakter är rundeln (rundkjøringen forran huset) alltid en stor rabatt med flaggstång i mitten, men jag tycker det är fint här också som ni har tuntre. Men kul att det inspirerar :)

    SvarSlett