Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 26. august 2012

Sensommer

Det er heldigvis fortsatt noe som blomstrer på denne siden av huset. Vierhortensia er på sitt flotteste nå. Strandkattehalen lyser opp i mørk rosa og Moskuskattost blomstrer for andre gang i sart rosa. Bortsett fra dette er dette bedet mot vest ganske kjedelig nå. Så i vinter skal jeg legge planer for en "ominnredning". Det er nødvendig med flere sensommer/ høstblomstrende planter.



På trappa har jeg fylt pottene med Asters.
Jeg foretrekker Asters fremfor Krystantemum fordi Asters er en staude. Jeg planter dem i et bed og har glede av dem i mange år fremover.

Det er greit å være klar over at Asters i bed først blomstrer fra midt i september og utover. Som bedplante blir de dessuten ca 50 - 60 cm høye.

Her på gården har vi startet forberedelsene til å ta imot nye gjester. Til helgen fylles spisestua på nytt og bordet står allerede nesten ferdig dekket.

10 kommentarer :

  1. Kjedelig bed? Skal jeg sende deg et trist bilde av mine bed for øyeblikket? Jeg har notert meg at jeg må plante noe passende som blomstrer på sensommeren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok - da. Jeg er vel litt kritisk fordi det kommer gjester til helgen.

      Slett
  2. Så herlig med flott lilla. Asters... Det må jeg notere ned for neste år skal det plantes litt mer i stuadebedet her ute. :)

    SvarSlett
  3. Neste år, da.....
    Inspirerende å lese om hagen din Åshild.

    SvarSlett
  4. Dette var ikke kjedelig! :) veldig fint :) jeg har plantet asters sammen med en rosebusk, så da kommer de når rosene er ferdige :)

    Hadde helt glemt av pottene, de bare sto ute hele vinteren, i de små plastpottene. men jammen meg klarte de seg :) hardføre blomster :)

    SvarSlett
  5. Fine blomsterbilder, Åshild!
    Det er en kunst å sette sammen planter som kler hverandre og som blomster når man ønsker!
    Mens du finjusterer, er det andre av oss som
    grovplanlegger:)
    Fine høstdager!
    Klem Beate

    SvarSlett
  6. må si jeg synes bedet ditt var ganske så fint. Mitt røska jeg i i går... da var så og si alt helt vissent.. har igjen et par grønne busker (fordi jeg har klippet bort noen lange stengeler med visne blomster på)

    SvarSlett
  7. Jeg synes det ser veldig fint ut som det er=) Hvordan går det med flomskadene? Håper dere raskt får hjelp til å ordne opp=) Lykke til. Vibeke

    SvarSlett
  8. og jeg som synes det er stusselig ved Den gamle skolen! Her var det jo flott blomstring,jo! Nydelige Asters i krukkene også.
    Lykke til med gjestene.

    SvarSlett
  9. Beautiful flowers, fantastic colours. I am greeting

    SvarSlett