Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 30. januar 2015

Alt som trengs




Jeg tenker på - alt som trengs til et stort selskap, Ja, det trenger ikke være så stort en gang for at det er lurt å lage seg en plan.

Det lureste stedet å starte planleggingen er å starte fra det øyeblikket gjestene kommer. Noe å drikke? Altså glass. Hvor mange gjester kommer? Antall glass. Hva skal serveres?  - Type glass.


Skal de få noe å spise med en gang? Hvis noen av gjestene har kjørt langt og det er en stund til vi skal sette oss til bords synes jeg det er viktig med litt å bite i. Da må det settes av tid til å lage denne maten, og alle ingrediensene må settes på handlelista. Hvem skal sette ut fat og hvem skal rydde dem bort? Allerede nå kan det bli synlig om man trenger hjelp av noen som ikke skal være gjester.

Bortsett fra at gjestene hilser på hverandre  - skal det skje noe mer i tiden før bordsete? Her på gården har vi noen ganger hatt "naturstier" på tun og i bygninger. Det tar mer tid å planlegge og ordne i stand sånt enn man tenker så sett i gang tidlig. Ha alt klart minst en uke før.






Skal det dekkes bord? Da må det være bord nok og stoler nok til alle. Og plass nok til bordene. Det må også være plass til å gå rundt rundene.  Hva med duker? Papirduker er overraskende dyre. Den aller billigste ser veldig billig ut, og tåler ingenting. Hva med servise, glass og bestikk? Papp og plast. Det er veldig greit for man slipper oppvasken, men de fleste blir overrasket over hvor mye det koster.  Man kan sikkert låne servise og annet utstyr av familie og venner, eller man kan leie. Da må det settes av tid til henting og bringing.

Så er det mat. Skal dere lage selv eller bestille? Er det så få gjester at dere klarer dette selv eller må dere ha hjelp? Det er selvsagt litt avhengig av årsaken til festen. En jubilant må få sitte tilbords selv, mens ved en mer uformell vennefest er det ikke noe problem å klare seg selv og med litt hjelp av gjestene.

Skal det være taler, sanger eller annen underholdning under maten? Hvor mye skal vertskapet planlegge? Er selskapet så stort at det børe være en toastmaster?

Hva med rydding og oppvask? Er det så mye at det bør være hjelp på kjøkkenet? Eller er det så lite at det får plass i oppvaskmaskinen? Eller kan det bare stå til dagen etter?

Men matrester må ryddes bort. Hvor skal det settes? Finnes det egnet emballasje?

Må det ryddes noen bord for å plass til dans? Hvem skal gjøre det? Musikkanlegg?Hvem har ansvaret for musikken? Skal gjestene tilbys noe mer å drikke? I så fall hvordan skal det organiseres?

Skal det skje noe mer før gjestene skal hjem? I så fall hva og hvem skal ordne det.

Dette og mere til får dere svar på her 

Jeg påstår ikke at alle selskap som gjennomføres her er supervellykka, men etter å ha gått på noen skikkelige smeller særlig tidsmessig så bruker jeg tid på å lage en god plan og jeg følger den.

2 kommentarer :

  1. veldig viktig med god planlegging ja, stort som lite selskap :)

    SvarSlett
  2. Lytt alltid til erfarne fjellfolk, ikke sant? Lurt med noen tips fra folk som har kjørt noen runder. (",)

    SvarSlett