Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 13. november 2011

Jeg har startet

   
Mange vil mene at vasking av stekeovnen ikke har noe med juleforberedelser å gjøre. Og forsåvidt er det rett. Likevel står nettopp dette på lista mi nå. Jeg tar kjøleskapene også. Og noen av kjøkkenskapene. For allerede på onsdag er første bakedag. Da settes takka på kjøkkenbenken, og lefsedeigen står klar.

Jeg vet at det kommer mange folk innom på kjøkkenet i ukene frem til jul for å bake eller lage sylte. Da er det greit at det ser ok ut også nedi skuffer og inni skap. Og den vaskingen jeg må gjøre etter at baking og matlaging er over, kan skje raskere.

Dagens tips: Spray stekeovnsrens på glasset i stekeovsdøra. La det virke noen minutter. Bruk samme type skrape som til komfyrtoppen og skrap fettet av. Tørk med papir. Tørk glasset med en godt fuktig klut med rent vann for å fjerne alle såperester. Og tørk godt.

10 kommentarer :

  1. Dette må til, men i år slipper jeg;) Har forresten kjøpt ovn med pyrolyse, s da er det bare å sette ovnen på det, så forkulles alt...sies det;)
    Kos deg videre, klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Her tas det pent og forsiktig fram til jul. Ta det man rekker og orker, jul blir blir det læll..


    men du..ta en kikk her:
    http://bare-lille-meg.blogspot.com/2011/11/ukas-favorittinnlegg-uke-45.html

    klem

    SvarSlett
  3. Vasking av steikeovn er kjedeleg, men viktig!
    Men eg synst ikkje steikeovnsrensspray er så veldig gode. Men har ingen alternativ heller...

    SvarSlett
  4. Det e lurt og starte med juleforbredelsan tidlig,det pleier æ og å gjøre, syns egentlig det bare e koselig med og forberede jula, koser mæ glugg ihjæl :O)))
    Her e æ og begynt så smått, alle julegavene er ferdige, så nu planlegger æ bare og kose mæ med resten, ha en fin søndag, hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  5. Det är sånt jobb som tar tid men känns så himla bra när det är gjort. Synd bara att inga andra ser resultatet, men det får man väl ta som skryt det ocså, kanske det inte var så illa som man själv syntes?

    SvarSlett
  6. Du er så flink!
    Håper du kommer til å legge ut noen oppskrifter og/eller tips vedr. steketakka... vi fikk nemlig en til jul i fjor, men har desverre brukt den alt for lite (kun til sveler, eller lapper om du vil). Kanskje jeg får noen gode tips av deg nå :)

    SvarSlett
  7. Som Tovepia skal vi også ha ovn med pyrolyse -er spent på åssen det kommer til å virke...
    Det var på FMC vi var i går, ja;)

    SvarSlett
  8. Hei hei!
    Der fikk jeg endelig den inspirasjonen jeg lenge har ventet på. Nå er det i gang med å vaske ovenen. Jeg bruker alltid å skru ovnen på 250 grader og sette en ildfast form med vann og litt sitron i. Da løser fettet seg og det blir lettere og vaske innvendig. Takk for inspirasjonen:)
    Klem til deg

    SvarSlett
  9. Jeg har også ny ovn, så denne gangen slipper jeg!! Men jeg måtte skrubbe den gamle før den ble solgt!

    SvarSlett
  10. Å så deilig det er å lese dette innlegget og tenke: Jada, jeg er i rute! Ovnen er fortsatt rein!

    SvarSlett