Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 3. desember 2011

Adventskalender 3.desember

Året etter, i 1987 var det julekalender i Portveien.


Denne sangen hørte jeg på radio for et par dager siden. Det er flott at sanger skrevet til et barneprogram har så bra kvaliteter at de overlever utenfor sending i flere år senere.

I dag skal jeg først lage røren til krumkaker. Så skal jeg steke sandkaker. Den deigen har ligget i kjøleskapet siden torsdag, og den hadde tålt enda noen dager til. Det er det som er så greit med småkaker. Deigen kan lages og så oppbevares.  Det tar litt tid med sandkaker, men jeg kan ikke tenke meg å være foruten. Igjen gjelder det å sette på radio eller høre på musikk. Selv om jeg fortsatt kan styre meg for julemusikk på kjøpesentrene, så er det litt annerledes hjemme mens vi baker julekaker. Krumkakene går fort unna. Jeg foretrekker å bruke gammeldags krumkakejern til å snu på plata. Vanligvis bruker jeg det rett på den keramiske toppen, og det går helt greit, men i år har jeg tatt opp en vanlig kokeplate jeg har.Og hvorfor jeg bruker støpejernskrumkakejern? Krumkakene blir mye tynnere.

Så - mens krumkakene er i farta så kan dagens middag Skinkesteik settes i stekeovnen. Det er lurt å ta en så stor steik at det er nok til en ekstra middag.

Alle som kommenterer blir med i hver ukestrekning.

1 kommentar :

  1. Tenn lys er virkelig en nydelig sang. Den har vært mye brukt ved lystenning på skolen her i adventstiden.
    Ser du er godt i gang med juleforberedelsene allerede.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett