Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 23. januar 2017

Forberedelser barnedåp 3

For meg er det helt nødvendig å ha en arbeidsliste over forberedelsene til et selskap. Oppgavene er blitt definert (ofte etter mye bitter erfaring), og fordelt på den tiden som er. Hvis jeg følger listene så blir jeg ferdig med alt.

I går strøk jeg dåpskjolen, som ble sydd for 60 år siden i år. Jeg var den første den og min datterdatter den fjortende som bruker den. Storebroren til dåpsbarnet brukte bunad da han ble døpt.



Jeg synes at alle fødsler skal feires, men jeg synes at det er helt unødvendig med dåp i kirken når det kun er tradisjonen som er begrunnelsen.









I går begynte jeg å sette jeg opp hva som skal kjøpes inn til selskapet på søndag. Når jeg skal ha ordentlig store selskaper så velger jeg å bestille varene på butikken. Bestillingslista sender jeg på epost på mandagen før. Da har butikken til å bestille ekstra hvis det er nødvendig. Jeg får beskjed hvis det er noe de ikke får tak i og jeg henter ferdige plukka handlekurver på et avtalt tidspunkt. Det siste sparer meg for masse arbeid, og jeg har alltid fått flotte varer.


oppdatert

300 g spekeskinke
1 rødvinspølse
1 kg varmrøkt laks
1,8 kg karbonadedeig til karbonader
800 g oksefilet
400 g røkt svinekam eller 1 røkt lammelår
1 kg skinkestek
15 egg til eggerøre
18 egg til kake

3 x 1/3 rømme
1,5 l kremfløte
2 xdob lettmajones
1/2 kg meierismør
flatbrød
ananas



200 g bringebær fra fryser
2 fletteloff
noen grove rundstykker
1 isbergsalat
1 chrispi
1 ruccola
3 pk cherrytomater
4 avocado
1 agurk
3 paprika
2 kg poteter til potetsalat
2 kg poteter til stekte poteter
2 epler
500 g druer
1/2 sellerirot
1 veldig liten hodekål
1 potte basilikum
1 bt vårløk
1 kg marsipan
2 pl kokesjokolade
lystennere
toalettpapir
tørkepapir - kjøkken
oppvaskmaskinmiddel
oppvaskmiddel
håndsåpe

bakepapir
plastposer
alum folie

Jeg synes fortsatt et det er litt vanskelig å beregne mat. For å gjøre det enklere så samler jeg alle notater fra et selskap i en plastlomme og setter i en perm. Da kan jeg gå tilbake og sjekke. Hvor mye ble kjøpt inn forrige gang?

I tillegg ser jeg på hva som ble valgt, og tenker på hva som skal gjøres på en annen måte, eller om det skal være en annen sammensetning. Jeg synes også det er greit å skrive ut alle oppskriftene. Da jeg gjøre mengdeberegningen direkte i oppskriftene, og jeg har god oversikt over selve matlagingen

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar