Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 15. april 2020

Krusedullene mine

Jeg ble utfordret av Jorun til å skrive om kruseduller. Hun tenker på AKANTUS.

I Wikipedia står dette om Akantus
(frå gresk akanthos, av akantha, 'torn') er stiliserte blad av plantar i akantusfamilien, og er eit ubtreidd motiv innan ornamentikk. Motivet er kjend frå gresk og romersk arkitektur, og seinare i kyrkjeinteriør, og i norsk samanheng i ulike former for folkekunst som treskjering og rosemåling


Jeg har ikke noe problem med å finne dette motivet overalt i huset vårt, og det tror jeg nok at alle på min alder vil gjøre også og de som har litt kjærlighet til gamle ting. 


Det var nærliggende å starte med dekorasjonen på dørene på skrivebordet her jeg sitter. Og faktisk har et hjørneskap og bestefars lille skrivebord (som bare står til pynt) også akantus.















   

I skapene fant jeg fløtemugge, kaffekoppe og bestikk med akantus.



Mange sølvmønstre har Akantuslignende kruseduller. Jeg plukket ut noen 
Fra venstre: 
Valdres (sølv)
Vesta (40g)
Vidar (40 g)
Bonderokokko (sølv)
Anne Marie (60 g)
Dobbel  rokokko (sølv)



Vi har dessuten noen fantastisk flotte dørhengsler 

 Tilslutt viser jeg en del av ei flott bilderamme og låsen på bunadveska mi.

 
Sannsynligvis finnes akantusmotivet flere steder.



2 kommentarer :

  1. Hei! Du har jo masse fine kruseduller! Det er morsomt å se seg om med nye øyne og oppdage hva man omgir seg med. Eldgamle dekorasjonsmønstre inspirert av et ugress som vokser ved middelhavet har funnet veien helt hit til oss i Norge! Noe å tenke på :) Takk for at du deler!

    SvarSlett
  2. Du har gjort en grundig jobb. Jeg har bare funnet inspirasjonen ett sted, men har ikke tenkt på bestikk.

    SvarSlett