Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 24. oktober 2012

Harsk-harskere -

Jeg hadde kjent den umiskjennelige lukten av harskt mel fra kolonialskuffene en stund, men har bare lest datomerkingen godt på det jeg har brukt. Nå var tiden inne til å sjekke alt



Nå vet jeg at datomerkingen på varer har stort slingringsrom og at mye kan brukes etter Best før. Men jeg har bakt rundstykker av gammelt mel en gang og det gjør jeg ikke igjen. Mest luktet det av posen med Hirseflak som burde vært brukt for et år siden. Jeg sparte heller ikke på gelepakker med best før dato: 01.05.2010.

Jeg er veldig lojal til kildesorteringen og fylte flere bioposer.

Skuffene ble veldig ryddige og tomme.
    









Noe er ført på handlelista, men jeg innser at så store lagre som vi hadde da ungene bodde hjemme trenger vi ikke å ha lengre.


6 kommentarer :

  1. Heia , må nesten flire da æ leste innlegget ditt, det samme gjelder her, ryddet skuffer og skap for ei tid tilbake og himmel og hav kor mye æ måtte kaste av mat som var gått ut på dato.

    Æ e nøye med og ikke spise det :) litt kresen der.

    Ha en fin dag, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
  2. Se her ja nå ble jeg inspirert til å ta en sjau i mitt eget mat skap.
    Du hvor fint og oversiktlig det ble hos deg .

    Ha en fin dag , Marit.

    SvarSlett
  3. Ojsann... tror jammen jeg må ta meg en rydde runde i skuffene mine jeg også... tror det er en del der som nok kan gå i søpla ja...

    SvarSlett
  4. Vi har vel ikke rukket å få så mange matvarer som har gått ut på dato ennå, men vent et par år...

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi ryddet også da vi flyttet, men jeg har nok fortsatt å handle som om vi er dobbelt så mange.

      Slett
  5. Du har jammen vært flink. Virkelig godt å få ryddet opp i skuffer og skap.
    Jeg er "periodebaker", så det har lett for å bli litt mye i
    skuffer og skap innimellom siden jeg jo alltid må ha nok til
    de periodene jeg virkelig baker. Har og merket det her at det
    er ikke alt det går like mye av lenger nå som en av sønnene
    har flyttet ut.
    Ønsker deg en god torsdag :)

    SvarSlett