Etter over 1 time fredag ettermiddag i telefonkø til Nextgentel fikk jeg vite at det skjedde et kabelbrudd kl 12.26. Du verden det var god oversikt over nettet. Jeg antok at i 2010 ville det kunne fikses fort.
3-5 virkedager, var svaret. Nesten en hel uke!? I en senere telefon med Telenor ble vi lovt nettforbindelse tilbake mandag kveld kl 20.00.
Så her står jeg på kjøkkenet med et lånt svært ustabilt mobilt bredbånd på en laptop. Men uten tilgang til eposter som jeg visste jeg skulle få i løpet av fredag. Jeg får heller ikke sendt, fordi det mobile bredbåndet overhodet ikke ble venner med den stasjonære PCen.
Grunnen til kabelbruddet er legging av fiberkabel som selvsagt er ønsket. Men brudd på den gamle tenkte jeg nok ikke på da jeg som grunneier ga tillatelse til gravingen. Ved gravearbeider i fremtiden skal jeg kun inngå skriftlige avtaler, med klausul om en høy timebot ved brudd på kabel.
For her i huset og for flere av naboene er ikke epost og internett bare underholdning, men det er nødvendig i næringsvirksomhet.
Før fredag visste jeg ikke at det er et selskap som har prosjektansvaret. Et annet fima som utfører gravearbeidene. Det er Telenor som eier den gamle kabelen, og som kan skjøte den. Det er et fjerde firma som har påvist hvor alle kablene går. Og det er et femte firma som skal levere netttjenesten.
Takk. Det gjorde godt å få det ut.
for én dag siden