Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 28. desember 2023

På romjulssalg

Ja, romjulssalg er ikke det samme som i gamle dager da alle varer hadde full pris til og med julaften og man kunne gjøre store kupp i romjula.  Nå er det salg eller 50 % på mange varer gjennom hele året. Jeg har ikke kjøpt sengetøy, håndklær, klær, pyntegjenstander osv på full pris på  mange år. Det er vel bare hageplanter og matvarer jeg ikke kan vente på et godt tilbud. Ja, forresten når matbutikkene snart har 10-kroners marked skal jeg blant annet kjøpe hermetiserte tomater ( jeg bruker bare Mutti) og sitron på flaske. 

Men jeg kjøpte faktisk badehåndklær, gavepapir og duker i dag.

Røde håndklær på badet er en del av julepynten her, og selv om de bare brukes bare tre uker i året var de som brukes på badet vårt brukt i 34 år og veldig falmet. Derfor ble det nye

    

Jeg pakker inn alle julegavene selv og har brukt kombinasjonen av sølv og gull i nesten 20 år. Det er mulig at dette papairet faktisk kan legges i papiravfall.

Jeg trenger overhodet ikke flere duker, men har variert bruken av de vi har gjennom atten juler her. Fordi det er blå vegger i spisestua som har jeg unngått rødt. Jeg har vært redd for at det ville bli litt "17.mai" i rødt, hvitt og blått.  I 2022 brukte jeg grønne duker, røde servietter og lyslykter og hvite lys, men alle år før en variasjon over hvitt, sølv, gull, beige, brunt og grønt. Min favoritt er faktisk det i helhvitt som jeg dekket i 2017.

 


Men så var det altså røde duker på  minus 70 % salg. Rødfargen var dessuten nydelig. Allerede i butikken så jeg for meg lysestaker i nypusset messing. Sannsynligvis må det bli gullfarga servietter, selv jeg brukte det i år og gjenbruk av blomster i gull fra 2018. Det er ikke første gang at jeg har planlagt neste års borddeking allerede før årets jul er helt over.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar