Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 30. desember 2023

Gode venner

  Vi er så heldig å ha gode venner som bor "i nærheten". I går kveld var vi fjorten til bords og noen hadde takket ja til overnatting. Felles frokost er en veldig hyggelig avslutning på en flott kveld. Det er sjelden jeg tar bilder fra hoveddøra fra gangen og inn i spisestua.
Noen av gjestene har deltatt på vår romjulsfest siden 1994, og andre kommet til etterhvert. De fleste har jeg møtt gjennom jobb, to av de allerede for 46 år siden. Det hyggelige er at siden disse har møttes hos oss til jul, og noen år også flere ganger, så de blitt godt kjent. 
Da jeg skule planlegge menyen så jeg gjennom notater fra tidligere år, og fant ut at det var på tide med noen nye retter.  Først spiset vi: chevreterte med spekekjøtt. Hovedretten var baconsurret kyllingfilet med appelsinmarinerte rosiner og til dessert sjokoladekrem med bringebærsorbet.
  





En av fordelene med spisestue i et eget rom er at jeg kan lukke døra når gjestene drar. Så henter jeg glass og tallerkner etterhvert som oppvaskmaskinen har plass. 








Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar