Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 27. desember 2023

Jul i huset






  

Jeg var jo vant til at det ble pyntet til jul på lillejulaften,  men for 60 år siden fikk all julepynten plass i ei lita kasse og det tok ikke så lang tid. Med små barn, større hus og mer pynt fordelte jeg rengjøring og pynting på de siste dagene før jul. Etterhvert kom årene da julegjester kom så tidlig som 20.desember, og jeg måtte lage en ganske omfattende plan for juleforberedelsene.

I år startet forberedelsene 1.november og de ble faktisk ikke avsluttet før vi satte oss tilbords julaften. Før vasket jeg "helgerent" i hele huset før jeg begynte å pynte, men nå foretrekker jeg å gjøre et og et rom helt ferdig. Det er tungt å hente alle kassene fra kjelleren.

Jeg starter med de rommene vi normalt ikke bruker som gjesterommene, stua og spisestua. 

Det er vel en luksussituasjon at jeg har sengetøy som bare brukes i julen på alle soverommene, men mest stas er det å ta fra julepynt som er blitt pakket fram til over 30 juler. 



     

  

I spisestua henger jeg opp hekla snøfnugg. Jeg har funnet en måte å pakke de sammen på sånn at ikke trådene surrer seg i hverandre. Krokene i vinduskarmene i alle rom henger fra år til år. Det sparer jeg mye tid på. 

Det er også stas fram broderte duker som den under i stua og den med hjerter er på soverommet. 



  

   

Det aller siste rommet som pyntes er kjøkkenet. Der skal nissene flytte inn, både i skapet og i vinduskarmen 


Pepperkakehusene skulle stått i garderoben, men må stå utenfor spisehøyde for hunden og er plassert i entreen. 






Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar