Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 7. november 2023

Lage sylte

Det er faktisk ikke vanskelig å lage Syltemen det tar litt tid. Etter min mening er hvert minutt verdt det. Hjemmlaget sylte smaker så mye bedre. Man kan dessuten regulere mengden salt og krydder etter smak og behag. 

Fordi jeg koker så stor porsjon tar det 6-7 timer å koke/trekke kjøttet mørt. Så enten må dette legges til en helg, eller man har mulighet til å ta ut en feriedag.

 

For meg er det bare en måte å lage sylte på - i klede i en bolle. 

Jeg har erfaring for at bollene bør være ganske høye og smale - kjøttet presses sammen og utover.

Etter at kjøttet er lagt i formene med krydder og gelantinpulver må de surres og legges i den varme kraften.

Så er det rett i pressene. Jeg legger folie både over og under syltene.  Det har en hygienisk side, men det er også mye lettere å få syltene ut av pressene. 
  







Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar