Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 6. november 2023

1.innkjøp

På planen står det syltelaging i morgen. Da må kjøttet hentes i ettermiddag. Det er lurt å sjekke om det er nok krydder, salt til saltlaken, gelatinpulver og hyssing. 

Her skal det også lages sylter denne uka, mange sylter og det er en helt ubegripelig stor mengde kjøtt som skal hentes. 

Det er lurt å finne fram håndklær til syltene som skal lages i morgen. Hvis du ikke har laget før og må ta et fra håndkleskuffen, så må det kokes først. Sett på en ganske stor kjele halvfull med vann, kok det opp, ha i litt vaskemiddel for hvit vask, legg håndkle i og la det koke i 10 min. Vaskemiddelet skummer ganske mye, så pass på at det ikke koker for mye. Skyll under rennende vann til all vaskemiddel er borte. Kok opp i kjele i rent vann 2 ganger. Heng de til tørk.

Det er også lurt å ta ei lita økt med stell av tekstiler. Alt som ble vasket i går er tørt og klart for bretting og kanskje stryking. Her er både skjorter og duker som skal strykes. Som med skålding av mandler så setter jeg på ei lydbok. 
Jeg har laget "oppskrifter" både på stryking av skjorte og stryking av duk.

   




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar