Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 3. november 2023

Handlelister

Mitt forslag for i dag er å lage handlelister. Jeg har brukt mine i mange år og trenger bare å justere litt hvert år, litt avhengig av hvilken rekkefølge jeg skal bake og lage mat.

For å starte må man lage en liste over det som skal bakes og forberedes av julemat. Min liste ser slik ut:

  • rundstykker
  • tebirkes
  • glutenfri rundstykker
  • kling
  • smultringer
  • kransekakestenger
  • sirupssnipper
  • pepperkakehus
  • goro
  • sandkaker
  • sjakkruter
  • krumkaker
  • sylte
  • skinkestek
  • røkt svinekam
  • brente mandler
  • glutenfri potetlomper
  • glutenfri kakebiter
For å vite hva som trengs til baking har jeg laget en tabell sånn at det er lett å regne sammen. 



Jeg vil ikke bruke mer tid enn nødvendig i butikker før jul og har  fordelt innkjøpene på fem ganger. Da vet jeg at alt som trengs til juleforberedelsene finnes i huset. 

Det beste er egentlig at når jeg har handlet 21.desember så trenger jeg ikke i butikken før langt inn i romjula. 

Denne handlelista inneholder ikke middager og andre måltider i førjulstiden. 

Et tips er om du vil lage sylte: jeg har ikke sett ferske svineknoker i butikken på mange år, men butikker med ferskvaredisk bestiller selvsagt. Det tar minst 2-3 dager, kanskje en uke. 

Jeg har satt opp "mine julesmåkaker og mat", så lista må justeres.








Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar