Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 2. november 2023

Ønskelister

Noen vil synes det er altfor tidlig å tenke på julegaver, men erfaringsmessig er dette akkurat passe. Så for noen dager siden sendte jeg denne eposten til barn og svigerbarn: 

Emne: Ønskelister til jul.

Hei,

Hva ønsker dere og barna deres seg til jul? Nå kan vel de små skrive sine egne lister.
Send meg så fort som mulig og senest 17.11.

mor

På et tidspunkt hadde vi over tretti navn på julegavelista, den ble gradvis redusert og nå består den av de aller nærmeste. Det har en økonomisk side, men også mer miljøvennlig. Trenger vi alt som blir foreslått som julegaver?  Da er det bedre å kjøpe noe som barn og barnebarn virkelig trenger. 

Vi er dessuten så heldig at vi hvert år kan åpne julegaver sammen med barn, svigerbarn og barnebarn. Om det skjer lillejulaften, julaften, 1.juledag eller en av de andre dagene i romjula har ingen betydning. For alle er klar for en "ny" julaften. Våre barns svigerforeldre setter også pris på denne tradisjonen, de får også være sammen med barnebarna til julegaveåpning hvert år. 

Mange på min alder ønsker seg ingenting, men jeg har ikke noen problemer med å lage ei liste med noe jeg virkelig trenger. Ofte er det sminke. Det kan også være klær som fleecejakke eller ullundertøy. I år setter jeg faktisk et fat fra Hadeland, eller faktisk flere like på ønskelista. Fatet passer akkurat til en stor karamellpudding og har så høy kant at det er plass til karamellsausen. 


Jeg har brukt Sensai siden det kom til Norge på 1980-tallet og het Kanebo. Og pudder kan jeg sette på ønskelista i farge Almond beige. 

To kakefat (UPPLAGA) i porselen fra IKEA vet jeg også hvordan jeg kan bruke. Det blir alltid fint når en buffet settes opp i flere høyder. 

Midt på vinteren bruker jeg langermet ulltrøye hver dag innendørs.  Selv om huset er blitt lunere med mer isolering og nye vinduer, er det ikke et nytt hus - noe vi selvsagt er veldig glad for. Det er bare snakk om å kle seg riktig. I noen perioder er det tilsrekkelig med siglet i ull. 

Ja, ei ny fleecejakke er faktisk heller ikke så dumt. Gjerne i en flott farge.


Til de voksne barna er servisedeler, sengetøy og frottehåndklær gode ideer. 

Så samle inn ønskelister, og tenk også på hva du ønsker deg. 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar