Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 30. november 2022

Ny deig og oppvask

Dagens viktigste oppgave var å lage deig til smultringer. De skal stekes i morgen. Så liten deig har jeg aldri laget noen gang - jeg har beregnet at det skal bli omtrent 40. 

Mens jeg laget deigen tenker jeg igjen på sammensetningen av oppskriften. Eggedosis, pisket kremfløte og stivpisket sæterrømme danner utgangspunktet så tilsettes bakepulver, hjortetakksalt og litt kardemomme.  Jeg skulle gjerne visst hvem som laget smultringer første gang. 

Ført tok jeg den siste deln av oppvasken etter syltelagingen. Den store kjelen og alle plastdunkene må jeg vaske i dusjen. 



Da det lange bordet i kjelleren var ryddet tok jeg fram alt rødt som skla brukes i bordpyntingen til jul, og fant ut at det er men enn nok. Jeg tegnet opp bordet med grønn duk og fordelt alt i hele lengden av bordet. Vi blir nok ikke 20 tilbords i år, men jeg pynter bordte i hele lengden uansett. 

Jeg ser at jeg burde hatt et par røde flasker, og så at IKEA faktisk har det. Jeg antar at det blir hvite blomster, sannsynligvis kunstige. De dagene spisestua ikke brukes, er det for kaldt der til ekte blomster. 

  


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar