Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 1. desember 2022

Smultringer

Min adventskalender har ingen gaver til å åpne. De små eskene legges bare ned i bollen under etterhvert som dagene går. Les gjerne mer om hvordan jeg laget adventskalenderen.

På dagens liste sto smultringer. Deigen sto i kjøleskapet fra i går. Jeg er blitt flink til å notere i alle oppskrifter erfaringer og tips til neste gang. Alt det man tror man husker. Så også på smultringer.

Jeg bruker en gammel, ganske stor utstikker og synes smultringene blir luftige og saftige.

  

Mange tenker at det er så skummelt med smultbakst, men det beste rådet er ikke å gjøre noe som får smult til å sprute. Derfor filmet jeg mens jeg la de ustekte smultringene m\ned i gryta. 


Mens jeg spiste formiddagsmat sjekket jeg handlelista, og tok en ikke så rask tur på butikken. Vi blir flere til middag i morgen og jeg kan krysse flere gaver av lista.

Helt til slutt laget jeg to deiger til sirupssnipper, en vanlig med fløte og en helt uten melk. Da bruker jeg melkefri Melange og i år brukte jeg Gryr.


Oppskrifter:


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar