Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 27. februar 2021

Januar og februar

Bortsett fra uka med forstuet håndledd, det høyre, har jeg sittet i min lune hule og skrevet. Så mørkt og kaldt som det var ute, fristet det ikke. Besøk utenfor døra har stort sett begrenset seg til det ukentlige matinnkjøpet.  I normale år ville vi hatt gjester, og vært gjester. Men det tryggeste nå er jo å holde seg hjemme. Familiens 6 år ble derfor feiret med bursdagssang på Skype. 

Denne vinteren startet jeg med å skrive om mine besteforeldre. Dette var en naturlig fortsettelse boka til oldebarna om mine foreldre.  Mine besteforeldre ble født i 1909 og 1910. Det medførte at sorteringen av gamle bilder måtte fortsette. I det eldste albumet vi har er det nesten ingen tekst, og bildene er ikke satt inn kronologisk. Jeg valgte derfor å scanne alle og bestille nye kopier som jeg sorterer i riktig rekkefølge. 99% av de aller eldste bildene er fra mormors slekt, og dermed var det nødvendig å gjenoppta arbeidet med den slektssiden. 

Jeg visste at min oldefar arbeidet som fyrbøter på Ofotbanen mellom 1911 og 1915. Før det som lokomotivpusser, for å gå gradene. Han ble etter hvert lokomotivfører. Nå er det mulig å finne ut så mye om hvordan det var å arbeide, blant annet på Ofotbanen. I Nasjonalbibliotekets digitale bokhylle er det mulig å søke både i gamle bøker og aviser. 

Der har jeg funnet: På den tiden var lokomotivene åpne på sidene, så om vinteren ble det spent seilduk i åpningen for å holde vind og snø ute. Likevel hendte det at de at fyrbøteren sto med snø til knes og måtte spa den ut med kullskuffa.

På turene ned fra fjellet var det to bremsere med togene. Som regel var det 28 vogner i hvert sett, og bremserne plasserte seg mellom 2 og 3 vogn og midt i toget. Konduktøren satt i brekkvogna bakerst og kunne bremse. Malmvognene var uten tak, og bremserne satt under åpen himmel.

Bildet til venstre er nok tatt mye senere - skal nok finne ut mer om det også. 

Og det er dette jeg har holdt på med i januar og februar. Akkurat nå har dokumentet som starter med min tippoldeforeldre og inkluderer alle deres barn 184 sider, men jeg regner med at det vil ha minst 200 før jeg setter strek i denne omgang. 

Jeg har også skrevet om vurdering. Vurdering i mat og helse. Det er ny læreplan og ny forskrift for vurdering. Veldig mange skoler avslutter opplæring i mat og helse på 9.trinn. Det betyr også at lærere i dette faget ligger et år foran alle andre fag med å sette seg inn i nye krav. Så jeg forbereder webinar midt i mars. 

For et år år siden var vel webinar et begrep lite kjent for folk flest, men i løpet av kort tid blitt normalen. Faktisk er det påmeldt 34 allerede, og nesten 200 er interessert. Alt blir filmet, og erfaringsmessig så ser noen på disse opptakene flere ganger. 

3 kommentarer :

  1. Tror jammen jeg skal melde meg på det webinaret. Ser ut som det er nyttig informasjon jeg kan bruke. Alltid kjekt å være oppdatert.
    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett
    Svar
    1. Er du lærer?
      Det er påmelding her: https://www.facebook.com/events/540925473545059

      Slett
    2. Takk for link. Ja, jeg er lærer. Selv om jeg ikke underviser i faget, hender det jo at man følger opp elever som skal ha karakterer og noen ganger har jeg vært vikar.
      Hilsen Camilla i Harstad

      Slett