Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 9. januar 2021

Oldemor og oldefar forteller

Jeg har skrevet om slekt i mange år, men har hatt en helt spesiell idé en stund. Å skrive boka Oldemor og oldefar forteller. Jeg skulle skrive mine foreldres historie og som de skulle gi i julegave til sine elleve oldebarn. Fordi jeg hadde ganske mange opplysninger om dem fra før, så startet jeg arbeidet alene. De ble relativt raskt overbevist om at dette kunne bli bra, og etter en stund så måtte jeg begrense omfanget og antall sider. 

Fordi bøkene ble så godt tatt imot både av barnebarn og oldebarn vil jeg komme med noen tips.

Start med å skrive i et vanlig worddokument. Lag en disposisjon. Den kan være tematisert eller kronologisk.

Temaene kan være
  • oppvekst
  • skolegang
  • arbeid
  • bosteder
  • ekteskap
  • barn
  • ferier
  • osv

Start kapitlene om oppvekst med: Jeg ble født.......
Mine foreldre het...

Lag gjerne et lite slektstre. Bruk organisasjonskart. Gjerne ulike farger på kvinner og menn. Lagre som jpg (bildefil). Jeg laget et tre for hver av mine foreldre. Det betyr at jeg førte inn navnene på oldebarnas 3xtipp på den nederste linjen. Dette kunne jeg gjøre raskt fordi jeg hadde alle navnene allerede. Om man ikke har drevet med slektsforskning så får man ta med de navnene man vet. 



Kan være lurt å nevne emner som radio, tv og telefon. Det har skjedd en enorm utvikling bare de siste 20 årene. Det var rasjonering av matvarer til langt inn på 1950-tallet, og under krigen var det direkte matmangel. 

Samle bilder som skal brukes i en egen mappe.  Scann gamle bilder, kart osv. Jeg hentet et par bilder fra nettet og merket disse med illustrasjonsfoto. Dette er på grensen, og ikke lov om boka skulle vært solgt. 



Legg bildene gjerne inn i worddokumenetet også, på riktig sted. Da får man et inntrykk av hvordan fotoboken vil se ut. Jeg ville ha spart mye tid om jeg hadde endret navnet på bildefilene til nummer i rekkefølgen de skulle inn i boka.

Når tekst og bilder er klar last fotobokprogrammet ned på PC. CEWE fotoverden fra Japan Foto

Det er relativt intuitivt program og man forstår fort hvordan det virker. Det finnes noen enkle    

Det er lurt å orientere seg på nettsiden først når det gjelder størrelse på boka, papirtype, omslag og innbinding. 
Skriv ned det man ønsker, men det er faktisk mulig å ombestemme seg underveis. 

Velg størrelse på boka. Jeg ville spandert layflat innbinding. Det er en dyrere enn den vanlige, men gjør at man kan legge et stort bilde over begge sidene. Jeg tenker også at boka blir lettere å bla i og kan bli liggende åpen.  




Man må kopiere tekstområde for tekstområde fra worddokumentet og sette inn i tekstbokser på sidene. Jeg synes at det gikk ganske greit. Fotobokprogrammet ordner tilgang til bildemappa og den vil bli liggende helt til venstre på skjermen hele tiden og man drar bilder inn i boka. De kan forstørres eller forminskes ved å trekke eller dytte i hjørnene. Man får beskjed om bildet har dårlig kvalitet

Det er mulig å velge skrifttype og skriftstørrelse. Det feltet kommer opp til høyre på skjermen når man er i en tekstboks. Jeg brukte Tahoma 12, og synes at det ga en fin størrelse på teksten.

Jeg la til sider etterhvert som jeg skrev. Man kan slette en side midt inni og alt forflytter seg automatisk. Det var en funksjon som imponerte meg.  

Det er viktig å lagre fotoboka på egen PC mens man arbeider. 

Bestillingsmulighet ligger i bunnen. Det var kampanje da jeg bestilte og vi fikk bøkene redusert pris. Sjekk nettsiden, man må legge inn rabattkode i bestillingen. 

Det tok under tre uker fra bestilling og til levering.

1 kommentar :

  1. For et spennende prosjekt!
    For noen år siden laget vi en slektsbok om familien på min farsside. Alle søskenbarna samarbeidet, men kusinen min og jeg arbeidet mest sammen. Hun var redaktør og hadde siste ord om hvordan ting skulle være. Alle skrev om seg selv og sin familie. En tante hadde drevet slektsforskning og det lå masse ferdig stoff etter henne og ventet på oss. Jeg drev litt slektsforskning videre og samlet stoff om eldre slekter. Det ble en stor bok på 300 sider. Vi fikk den treykket på et profesjonelt trykkeri og den er å finne på nasjonalbiblioteket. jeg har lyst å lage en slektsbok om morsiden av slekten også, men det er ikke så mange i den slekten som er interessert, så det må i tilfelle kanskje bli mer av typen du beskriver her. Vi har to gjenlevende fra generasjonen over meg, men de er begge for gamle og syke til å kunne bidra særlig. Det må være interesse fra slekten for at man skal orke å jobbe med dette. Da er det virkelig morsomt. Det ble en ganske dyr bok, men alle bidro til spleielaget. Vi ser på slektsboken som en skatt. For en gave å få!

    SvarSlett