Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 1. januar 2021

Godt nytt år

 

Vi hadde spist mye god mat mannen og jeg i romjula, men det var stas å dekke til flere enn to nyttårsaften. Selv det fortsatt står nisser i vinduskarmen så synes jeg det passer å markere inngangen til en nytt år med sølv og gull. 


På menyen sto Stekt laks med agurk og rømmesaus. I rømmen har jeg bare litt salt og pepper. Det synes jeg gir tilstrekkelig smak. Jeg gjør det samme med agurken - bare har på litt salt og pepper etter at den er høvlet. 

Til hovedrett var det kalkunfilet med appelsinsaus. Det er en veldig god kombinasjon. 

Til dessert var det en svært mislykket karmallpudding. Jeg har etterpå tenkt hvor mange ganger jeg har laget store porsjoner med karamellpudding og tatt som et selvfølge at den ville bli stiv. 

  

Det ble ikke noe fyrverkeribilde av starten på 2021, men ikke så verst med et opplyst hus heller. 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar