Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 21. desember 2020

Et annet hus

De siste årene har jeg også hatt ansvaret for et annet hus. Vi er flere som deler på jobben, og vi har helt spesifikke oppgaver. Jeg tar meg av vask av klær og hus. Min mor klarer å tørke støv selv. Nå før jul er det andre som har hengt opp julegardiner på kjøkkenet og skiftet på sengene. 

I år monterte jeg nyinnkjøpt kunstig juletre, men de nye trådløse lysene de fikk til jul i fjor. Pynte de ferdig skal hun gjøre selv på onsdag. 

Utenfor de store vinduene er det satt opp en stor matestasjon for fugler. Der sitter det gjerne mellom 30 og 40 fugler, men da jeg stilte mg opp for å ta bilder så kom det få. 

Dagens store glede var den lenge etterlengta trappeheisen som ble montert på tre timer i formiddag. 

  


På veien hjem hadde jeg med innkjøpsliste nr 5. Det betyr at jeg ikke trenger å kjøpe noe før 4.juledag. Det synes jeg er veldig behagelig. 

Dagens siste oppgave var å lage brente mandler.  Erfaringsmessig er det ikke lurt å lage av mer enn 250 g mandler om gangen, men jeg klarte fire omganger. Derfor har vi forspist oss på lunka brente mandler i kveld. 



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar