Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 21. desember 2020

21.desember: Flere nisser

Kontoret mitt ligger vegg i vegg med kjøkkenet og det var derfor naturlig at de som ikke fikk plass på kjøkkenet landet på kontoret.

Jeg starter med en uro jeg har laget av et oppheng til brett. Det er pappa som har laget det av en trådsnelle av tre som han delte i to. Nissene var nok ment som juletrepynt.  





  
I det andre vinduet henger en gjeng med smånisser kjøpt på Tregaardens julehus i Drøbak. 

 
I 1998 laget jeg mine første nisser etter et mønster i Kvinner & Klær. Til jul det året kom datteren hjem med et nissehus hun hadde laget i formingstimene på skolen. Jeg ble veldig glad og tar det selvfølgelig fram hver jul.

I 1997 tok jeg et lite kurs for å lære og lage figurer i cernitleire. Vi skulle ha konfirmasjon våren 1998 og jeg ville lage cernitfigurer som bordkort. På kurset laget et nissen på en kvist og nisseparet.





  

De artige skinissene kjøpte jeg midt på 1990- tallet til sønnens rom i byen 








Alle innleggene i adventskalender 2020 ble skrevet i januar. 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar