Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 20. desember 2020

Skittensøndag

Noen streif av sol i formiddag gjorde underverker på humøret.

"Skittensøndag eller svartsøndag er en tradisjonell benevnelse på fjerde søndag i advent. Benevnelsen kommer trolig av at det var sosialt akseptert at man på denne dagen gjorde en arbeidsinnsats for å bli ferdig til jul. I det gamle samfunnet skulle det ellers mye til før man brøt forbudet mot å arbeide på søndag.Når dagen noen steder ble kalt svartsøndag, kan det ha sammenheng med at dagen kommer nær eller faller sammen med vintersolverv, som vanligvis faller på 21. desember. Dette er dagen i året med den korteste daglengden." Store Norske leksikon


I år har jeg heldigvis planlagt så godt at det ikke er nødvendig å bruke dagen til rengjøring. Jeg har fulgt planen nøye, og nå er det bare noen få oppgaver som gjenstår. 

Dagen er blitt brukt til å pynte på kjøkkenet. Jeg synes det bli så veldig jul med en gang nissene flytter inn derfor venter jeg i det lengste med det. Fordi jeg skal være et annen sted i hele morgen, ble det store nissedagen i dag. 

Det er de største kassene, men alt har sin faste plass på kjøkkenet så det tar ikke så lang tid før alle nissene er plassert. 

De fleste er i det store hjørneskapet. Serviset, som vanligvis står der har jeg ryddet vekk. Så nissene kan flytte inn i tre etasjer. Dessuten plassert på hyller og i det ene vinduet. 

Duken på bordet har mormor brodert. Det eneste jeg synes passer på er tinnlysestakene jeg fant på gjenbruks for 20 år siden og en tinnskål (kanskje et askebeger) etter svigerforeldrene. 


Marsipanen jeg laget i dag er bestilt av mine foreldre og skal ut av huset i morgen. 

 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar