Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 26. november 2020

Lilla hus

På tidspunktet da mange pynter til jul velger jeg å innlede noen lilla uker i vårt hus. De to ukene som ligger foran oss er full av kakebaking og melstøv. Og jeg har aldri sett poenget i å flytte på julepynten for å bake, dessuten starter ikke jula før julaften. 

Jeg har ingen religiøs grunn for å bruke lilla i denne tiden, For meg er det en hyggelig tradisjon. 

Fordi jeg er opptatt i morgen, pyntet jeg huset i dag. Det er utrolig hvor stor forskjell det gjør å bytte ut lys og duker. Duken på kjøkkenbordet er patchwork og består blant annet av 21 ulike stoff i lilla. Den fikk vi rett etter at vi flyttet hit, og duken på sofabordet broderte jeg for 35 år siden. Kulene i kjøkkenvinduet har jeg fått av gode venner.

I normale år har vi faktisk mange gjester i denne tiden, men i år blir det veldig få. Likevel valgte jeg å sette konglekoner og lilla lys også på bordet i spisestua. 


 



 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar