Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 19. februar 2020

Speserikrukker

Det er snart 20 år siden jeg fikk dette krukkesettet.

Stempelet til Egersund Fajanase viser at det ble laget i perioden 1920 - 1954. Jeg tenkte meg at dekoren var litt 1930-talls, noe som også stemte med at mine besteforeldre giftet seg i 1937.

I dag fant jeg de i 1937- katalogen fra Egersund.
Det er på nettsiden til
Mats Linder. Han gjør en stor innsats med å gjøre kunnskap om norsk design kjent.

Det er en stor kontrast fra det gule krukkesettet og til kaffemaskinen under, men så må det bli for oss som både liker å ta vare på gamle ting og liker moderne luksus.

Glatt. Egersunds Fayancefabriks Co.

1 kommentar :

  1. Et kjempeflottt sett. Det er kanskje art deco det heter, den type dekorstil? Og kontraster er bare med på å gjøre det interessant, og vise spor av flere generasjoner.

    SvarSlett