Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 16. februar 2020

Hageplaner


Heldigvis er det ikke lengre noen store, tunge og kjedelige prosjekter i hagen. De siste årene har jeg brukt til vedlike og utvikling av de store staudebedene.

I fjor sommer hadde jeg endelig overskudd til å ta tak i en drøm om å gjøre det penere bak låven eller rettere sagt låvebrua.

Jeg hadde gjort noen skisser på forhånd basert på begrepet woodland. Og jeg rakk å plante både noen trær, som skal bli høye, og busker som skal få stort volum. jeg fikke også laget en skisse.

Selv om jeg hadde bra mål på skissen var det nødvendig å hente opp flyfoto fra nettet og med målefunksjon fikk jeg de siste avstandene riktig.

Planen er at stien som skal slynge seg skal være plen, men jeg spar opp opprådene som beplantes.
Foreløpig er jeg kommet så langt som tegningen viser. På handlelista står foreløpig: Duftsskjærsmin, Kastanje og Hengeblodbøk. Innimellom trær og busker skal jeg til å fylle ut med Storkenebb jeg skal flytte fra andre steder i hagen.

Og om noen har et norsk ord for woodland ville det vært fint. Skog dekker vel ikke helt.


1 kommentar :

  1. Skogbunnshage? Blir fint!
    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett