Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 7. januar 2020

Planer for årets jul

Som vanlig når julen er over så legger jeg planer for den neste. Det er lurt å skrive ned gode ideer med en gang.

Neste jul skal jeg fylle det flotte kakefatet med småkaker og la det stå framme på benken hele jula. Kranskakestenger, smultringer og kling tar jeg fram de gangene vi har gjester til kaffe.























Jeg har allerede bestilt flere keramikkskåler med riktig farge innvendig. De skal ha ulik form, høyde og bredde, men ha de samme fargene. Noen av de på bildet er for terracottafarget.

Jeg er allerede igang med et nytt broderi nettopp til veggen bak alle skålene. Det flotte gamle fatet skal få en liten juleferie.

Jeg har også startet letingen etter mønster på nye snøfnugg til spisestua. jeg har ikke bestemt enda
IKEA IKEA 365+ Matoppbevaring med lokkom det blir 24 like, eller mange forskjellige.

Jeg planlegger en lurere oppbevaring av alle julens påleggsorter. Det skal være enkelt å ta fram og sette bort og det må være pent. Jeg tror at 365+ fra Ikea vil fungere bra. De kan stables, man ser hva som er i og de finnes i flere størrelser. Vi trenger 4 på 1 l (21x15x6 cm), 2 på 3,1 l (32x21x8 cm) og 5 på 0,6 l (15x15x7 cm).

Fordi vi fylle huset en helg i juli så blir det testrunden. Jeg tror det også vil gjøre det enklere når overnattinggjester skal finne seg en matbit selv.




Jeg planlegger juleverksted med barnebarna. Jeg har en søt konglenisse som et av mine barn har laget for over 30 år siden. Den henger ganske ensom i et soveromsvindu. Det håper jeg at barnebarna kan gjøre noe med.
Vi trenger: små furukongler, hasselnøtter, rød filt, litt vatt, piperensere, lim og rød sytråd

Jeg skal også kjøpe fire kronelys med batteri til gjesterommene.  Da kan de "tennes", noe jeg ikke tørr å gjøre med vanlige lys.

Forøvrig så bruker jeg den samme julepynten hvert år og har ikke plass til noe mer.

 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar