Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 19. desember 2019

5 dager til julaften - eksterne oppdrag

For mange år siden var det jeg som fikk fulle kakebokser, hjelp til kransekake- og lefsebaking av mine foreldre. De siste årene har det vært min tur til å gjøre gjengjeld. Ja, vi er faktisk fire som deler oppgavene mellom oss. Litt grundig rengjøring sto på programmet i dag og litt prat om de siste julegavene før jeg dro til to av barnebarna for å fylle inn noen timer mens foreldrene var opptatt andre steder. Mens ungene så på barnetv skrev jeg de aller siste listene. Både for morgendagens innspurt i huset og matinnkjøp lørdag morgen.

Nå blomstrer novemberkatusen min. 
Alle julens middager er også fastsatt:

Julaften: Ribbe, pølse, surkål, poteter og brun saus. Riskrem med rød saus.
1.juledags julebord: sylte, ribbe, julepølse, skinkestek, røkt svinekam, karbonader, varmrøkt laks, ansjos og egg, ost, syltetøy, rundstykker Dessert: fruktsalat
2.juledag: Ovnsbakt torsk, ertepurè, sandefjordsmør, poteter
3.juledag: kalv eller lam
4.juledag: Gulrotsuppe, carpaccio, kalkun, sjokolademousse
5.juledag: Julebord
6.juledag: Kylling
Nyttårsaften: Pinnekjøtt, kålrotstappe, vossakorv, mandelpoteter
1.nyttårsdag: Andebryst


Det er mye enklere å handle inn når man vet hva man skal spise. Og når vi de første dagene øker fra to til seks i huset, og deretter til tolv så er lurt å planlegge. Jeg har fått med meg presseoppslagene om mangel på fersk ribbe nå. Hvorfor har ikke folk kjøpt ribbe da den begynte å komme i butikken i november og lagt den i egen fryser?




1 kommentar :

  1. Hyggelige førjulsaktiviteter! :) Og dere skal ikke sulte i jula, skjønner jeg! Vi har alltid pinnekjøtt julaften. Mannen i huset lager sintronfromasje til dessert ( laget fra bunnen). Den syrlige smaken er perfekt avslutning etter pinnekjøttet. 1.juledag har vi helstekt ørret. Nyttårsaften er det kalkun. Ingen slankejul her i huset heller :) GOD JUL!

    SvarSlett