Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 1. desember 2020

1.desember: Adventskalenderen min


Min egen adventskalender laget jeg i 2003. Det første året hang det gaver der til de to barna som da var 18 og 20 år gamle. Året etter kjøpte vi alle fire en gave til hver av de tre andre, tilsammen 24 gaver. Så fant jeg på den løsningen vi fortsatt har - juksepakker (fyrstikkesker) som bare legges i bollen under etterhvert som dagene går.

Motivet fant jeg i heftet "God Jul" av Kristin Langebraaten fra 2003.

Jeg utvidet motivet fra to til fire mus. Så ble det overført til papirsiden av  Vliesofix. For jeg har funnet ut at resultatet blir mye bedre da. Deretter klipte jeg delene fra hverandre og passet på at for eksempel hender og føtter fikk litt armer og ben til å stikke godt inn under kroppen. Så strøk jeg alle delene på stoff i de riktige fargene og klipte ut. Da rev jeg av papirsiden av vliesofixen og strøk delene på bunnstoffet. 

Jeg har sydd hullsøm med sytråd rundt alle delene og sydd på en liten metallring av tynn ståltråd på hver kule. Det siste for å illudere opphenget. Så broderte jeg grankvisten. Og satte på små sorte treperler til øyne.
 

For selve opphenget stjal jeg sikkert ideer både her og der, og det er gøy at jeg har spart på både skissen av musene og skissen av opphenget.

Jeg hadde sikkert hatt knapper nok selv, men ønsket å bruke treknapper. I 2002 fantes det faktisk flere butikker på Kongsberg som solgte både stoff i ønsket lengde og knapper i et stort utvalg. Så jeg kunne virkelig velge og vrake.

Jeg tar fortsatt fram denne med stor glede hvert år 30.november sånn at den skal henge klar.




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar