Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 8. desember 2019

16 dager til jul - oppsamlingsheat

Uansett en god plan så er det alltid noe som det må skyves på. Endelig fikk jeg vasket alle håndklærne etter syltelagingen. Etter grundig skylling har de ligget i bløt i vann med mye tøyvaskemiddel. Jeg har byttet vann minst en gang hver dag, så det litt av en prosess. Først i går var de blitt såpass rene at de kunne tas i maskinen. To ganger på kokvask med forvask. Enda kjenner jeg fettlukten på vaskerommet, men de skal vaskes igjen før bruk.

Så fant jeg julekopper. Ensfarget røde fra Rosendahl. Jeg sparer på eskene, så er det lett å pakke de bort sammen med julepynten. jeg gleder med til frokost lillejulaften, da skal de brukes for første gang.

Det var nødvendig å pusse sølvtøyet som henger i hjørneskapet. (det er lett å se de tre upussa) Der står jo dørene åpne i julen. 
Så kom det en stor pakke i posten for noen dager siden. Et stort antall gafler, skjeer og kniver i ulik størrelse var til salg på nettet. Jeg gleder med å dekke med de små knivene og de minste gaflene til barnebarna i julen. 



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar