Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 16. september 2019

Å plante en skog

Låvebrua vår har en lite pen bakside og det har vært en drøm å skjult den. Jeg plantet villvin i 2011, men den trivdes nok ikke noe særlig her.

Planleggingen ble lettere da jeg oppdaget at et område som jeg kan tenke meg kalles woodland. Etter å ha søkt etter inspirasjon fikk jeg endelig laget et par skisser. og samlet meg mot og tid til å starte.

Planen er å plante 10-15 trær og store busker, dessuten store mengder mindre busker og bunndekkende planter.
 


Stien gjennom området skal være gress og derfor må den være bred nok til å klippes med gressklipper.

Foreløpig er det vanskelig å se hvordan dette kommer til å bli tilslutt. Trærne er små og ynkelige, og formen på stien er ikke synlig enda.





Jeg har kjøpt Vierpære, Purpurbjørk og Sølvbjørk. Dessuten busken Svarthyll, som kan bli flere meter høy. Jeg flyttet Blærespirea og en Syrinhortensia fra andre steder i hagen  Under Vierpæretreet plantet jeg Rosestorkenebb.







1 kommentar :

  1. Morsomt å planlegge og plante i hagen og se hva som trives og hvordan det blir. Jeg har også noe jeg gjerne vil skjule bak vakre planter :)

    SvarSlett