Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 26. februar 2019

Litt om tak

Jeg bruker ikke maskeringstape. 

Det tar altfor lang tid. Det blir aldri helt tett.

Jeg bruker gode pensler sånn at jeg kommer helt inntil. Jeg maler i riktig rekkefølge; taklist før vegg. Det er enklere å komme tett opptil uten å søle på lista, enn motsatt. Skulle jeg være uheldig er det bare å tørke bort med den gang. 

Fordi jeg hadde en hel maledag rakk jeg både tak og vegger. Jeg måtte være ekstra forsiktig opp mot lista fordi den var ikke tørket enda. 

Taket i dette rommet er et eget kapittel. En gang i tiden er det blitt malt med en matt vannbasert takmaling. Og om ikke det var nok - så ble det malt med rull. Det er forsåvidt ikke noe problem å male panel med rull, men malingen må strykes ut med kost for å unngå de stygge "nuppene" etter rullen.  Jeg trøster meg med at ingen normalt står med øynene helt oppi taket som jeg har gjort i dag. 


  


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar