Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 24. februar 2019

Tre ganger rundt

Alt nytt treverk "reiser litt bust" når det blir utsatt for fuktighet, som grunningen. For å få et silkemykt resultat må "busten" slipes ned. Jeg synes det er behagelig å jobbe med de myke sandpapirklossene. Selv om vegger og lister har vært malt før så synes jeg likevel at sluttresultatet blir finest når jeg raskt går over med sandpapir. 

Etterpå tørker jeg av med en fuktig klut. Dette er et punkt jeg ikke ser mye til i oppussingsprogrammer på TV, at støvet tørkes bort før maling. 

Det er utrolig stas endelig å åpne boksen med maling. Ingen overraskelser denne gangen heller. Akkurat den samme fargen som før. Grunnen til malejobben er å bli kvitt de stygge sprekkene mellom panelbordene. I dette rommet ble vinduene byttet for snart to år siden uten at foringene ble malt. Gulvlistene har jeg nevnt før. 

Rommet er bare på 15 kvm og med to vinduer, en brannmur og en dør så rakk jeg helt rundt tre ganger. 

 

1 kommentar :

  1. Forarbeid er kjedelige greier synes jeg. Vi får håpe at det er derfor de ikke viser det på TV. :) Panel som reiser bust og bare males over blir ikke spesielt greit å vaske over etterpå, så det er absolutt en jobb alle bør prioritere.

    SvarSlett