Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 15. desember 2018

Putti Plutti Pott


I dag var de to eldste barnebarna med på Putti Plutti Pott. Man kan virkelig si at musikken har tålt tiden tann. Jeg så en sorthvit filmversjon lille julaften i 1970. Nå ligger den på nettsiden til NRK. Sceneversjonen ble betydelig utvidet.

I 1993 var vi i Oslo konserthus med egne barn. Da var det Per Asplin som spilte onkel Per og Kari Diesen var nissemor.


De siste årene er forestillingen satt opp i Oslo spektrum. I år kjøpe jeg billettene i juli og hadde veldig gode plasser. Barna kjenner musikken og sangene fra før, og de blir invitert til å synge med på flere.

Vel hjemme igjen har jeg skjært opp steikene fra i går. Jeg har veid opp kjøttet og fordelt det med 100 g i små plastposer.  Da kan jeg ta opp en eller flere til frokoster og julebord i jula.

Røkt svinekam med ben måtte jeg faktisk bestille i min nærbutikk. Det ser ut som om røkt svinekam uten ben i stekepose er kommet istedenfor. Jeg har prøvd det og ble ikke overbevist - jeg tror faktisk at det ikke var svinekam.

Siste før senga i kveld er å vaske sandkakeformene. De har ligget i bløt i dag, og nå skal de ligge å tørke på et håndkle til i morgen.







Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar