Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 16. desember 2018

Skittensøndag

Den siste søndagen før jul er blitt kalt "skittensøndag". Egentlig er neste søndag den siste søndagen før jul, men da regner jeg med at folk flest i større grad har startet julen enn å vaske hus. Å bruke søndagen til slikt arbeid var normalt helt ulovlig, men akkurat denne søndagen var det akseptert.

Jeg bruker søndagene til det jeg vil hele året, men begrepet skittensøndag bruker jeg likevel om denne dagen. Å vaske i våre dager er heller ikke en så skitten oppgave som det var en gang i tiden.

Det finnes spor av rødt eller grønt her og der, selv om jeg ikke kom så langt som jeg hadde planlagt. Både sylter og kaker har blitt hentet i løpet av dagen, og i morgen skal jeg levere flere.

Jeg har min siste arbeidsdag før jul i morgen, og har mulighet til å ta igjen det forsømte.

2 kommentarer :

  1. Nei vasking er ikke det det engang var nei, og det skal vi være glade for synes jeg. Akkurat den sysselen kunne jeg byttet bort i noe annet, men duverden så godt det er når det er gjort.

    SvarSlett
    Svar
    1. Rengjøring er ikke på toppen av min liste heller, men det er veldig deilig med rent hus.

      Slett