Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 11. november 2018

Helt ajour

Vi var tyve til middag på fredag kveld. For noen år siden krysset jeg fingrene for at gjestene var minst ti minutter forsinket. Det er ikke nødvendig lengre. Jeg har blir klokere av erfaring. Det dreier seg om planlegging, og å starte tidsnok.

Så fredag ettermiddag, da jeg kunne sette strek over det siste punktet to timer før gjestene skulle komme gikk det opp for meg at nå er jeg i mål. Nå kan jeg ikke gjøre noe mer før en halv time før de kommer. En fantastisk følelse!

Jeg har lært, og all planleggingen har effekt.

Så klokka 16 var dette status: saus til kamskjell og saus til hovedrett var klare til oppvarming. Potetterte og ost var delt opp og ventet i kjøleskapet. Blomkål og sellerirot var kokt og klar til å bli purè. Kjøttet var stekt, og lå og hvilte. Tilbehehør til jordskokksuppe og kamskjell var ferdig. Kamskjellene var tint og de må legges på tørkepapir. I kjøleskapet sto også suppen. Den manglet bare mer fløte. I fryseren lå både både dessert og en gratinè.












Når det gjelder dagens gjøremål er det en litt annen sak.

Det ble verken stryking eller vask av kjøleskap i dag, men 15 liter ripssaft er snart klar for fryseren. Jeg får fylt noen glass med ripsgelé før jeg gir meg, men 2 liter saft får bli gelé i morgen.

Saftingen var helt nødvendig, ellers hadde det ikke blitt plass i fryseren til noe av det som skal bakes fremover.

Dessuten har jeg gått gjennom alle notater om middagen sist fredag og lagt ut bilder på Mat i bestemors hage.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar