Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 1. oktober 2018

En ny slekt

Å lete etter opplysninger om gamle slektninger i Norge er veldig enkelt. Kirkebøker, fortellinger, grunnbok og en del andre kilder er samlet på Digitalarkivet. Noen kilder er søkbare, de fleste er scannet, men med litt trening er det mulig å finne ut mye. Enda flere kilder ligger fysisk på Statsarkivene.

Informasjon om folk i USA finner jeg på Ancestry.com, men i Danmark er det verre. Det ser ut til at man må ha en ekstrem lokalkunnskap for å finne fram til hver eneste kirkebok eller folketelling. Heldigvis hadde jeg noe å starte med. Det var blitt laget navnelister mens det fantes levende kilder, ellers ville dette vært helt umulig.

De gamle fotoalbumene vi har inneholder som vanlig svært få navn, men etter en liten dugnad i den nærmeste familien har jeg sendt noen eposter til mannens tremenninger i Danmark. Som er halvfætter på dansk.

For meg er det kjempegøy å fastslå at paret på bildet til venstre er min manns oldeforeldre. Damen under er sannsynligvis hans mormor og paret til høyre mormor og morfar.

Og når det gjelder kilder for nye opplysninger så er Facebook helt fantastisk. Kontoen skal være helt låst for alt annen enn venner for at det ikke ligger noen spor av barn, barnebarn, ektefelle og søsken.

Ingen i denne slekten har laget slektstre på MyHeritage, men noen av de inngifta slektene har det. Så der fant jeg litt. I helt vanlige søk på nettet er det mulig å finne for eksempel intervjuer i aviser og dødsannonser. I tilsvarende for 1881 finnes adresser og kart.


Arbeidet kommer til å fortsette og kanskje medfører det en tur til Danmark.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar