Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 30. september 2018

I mataukens tid

Det er enklere å stå i ripsbuskene i timesvis mens det er ferie, enn å ta seg av epler og pærer når kveldene og helgene er korte. Vinden har nok ødelagt noen titall kilo i år, men det begynner å bli lite plass i fryseren likevel. to kasser med pærer ble midlertidig plassert i kjelleren da deler av familien kom på lørdag for å feire en 75 års dag.

I dag fikk jeg avsluttet nedklipping av bringebærbuskene. Jeg startet med det sist søndag, men verken været eller tiden har vært på min side denne uka. I hel henger ble full med alle greinene som bar bær i år. I tillegg klipte jeg bort skudd som vokste utenfor raden.  Jeg tror at det står igjen flere skudd enn det som er anbefalt per meter, men det kan jeg ta til våren.
 

Vi har allerede spist jordskokk et par ganger i høst, men det er først nå at det begynner å bli en bra størrelse. Vi bruker omtrent halvparten om høsten, og halvparten av det som står igjen om våren. Resten graver jeg opp og setter på nytt. Den beste måten å oppbevare de på er i en zip-plastpose som ligger i kjøleskapet. Jeg brukte av forrige høstens jordskokk til etter nyttår.  Skallet var blitt mørkere og tykkere, men inni var de hvite og saftige. 

I dag var det nydelig vær for hagearbeid, men jeg har hentet jordskokk i regnvær. Da er det en sur fornøyelse å spyle de rene for jord. Spylingen er grunnen til at jeg bruker en perforert kasse, da renner vannet ut og jordskokken tørker ganske fort. 







Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar