Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 20. januar 2018

Januarkjøkken

Nå er det blått som gjelder.

Selv om julegardinene verken har nisser eller hjerter så må jeg bytte til blå i januar. Det står liksom i stil med været ute. Jeg har funnet gardiner i riktig farge, men sliter litt med å finne riktig lysfarge. Enn så lenge brennes det på rester fra et tidligere år. Hvite lys vil jeg vente med til senere på våren.

På plata står en kjele med kraft, derfor lukter det deilig i hele huset. I dag skal vi ha lapskaus til middag. Mange assosierer en lys kompakt masse når de hører ordet lapskaus. Jeg bruker kokefaste poteter så det blir kanskje mer en suppe. Masse deilig kjøtt og masse deilige grønnsaker. Lapskaus lager jeg vanligvis i kjempestore mengder til et eller annet arrangement, men denne gangen er det en relativt liten porsjon bare til oss to og noen porsjoner til fryseren. Når jeg først setter igang med å skjære kjøtt og grønnsaker så tar det ikke så mye lengre tid å lage mer. Vi snakket om lapskaus for noen dager siden, og da jeg innså at det ikke fantes en eneste liten boks i fryseren - så måtte jeg lage.

Jeg har skrevet noen gode råd tidligere og oppskrift på lapskaus finner du her. 

På programmet i dag står også opprydding i kjelleren. Den bærer preg av noen uker hvor jeg har gjort tiden der nede så kort som mulig.


1 kommentar :

  1. Blått er akkurat fargen i januar. Har det på samme måte her på mitt kjøkken. (",)

    SvarSlett