Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 17. januar 2018

Erfaringer etter julen og nye planer


For et år siden laget jeg en slags oppsummering etter julen 2016 med noen råd til den neste.

Det ene rådet var kun å kjøpe nøtter uten skall. Det gjorde jeg og alle skålene ble tømt dette året.

Jeg fulgte også rådet om å lage flere "glassvinduer" i bygningene på pepperkakegården. Det jeg skal gjøre neste gang er å knuse helt lys drops. Da vil vinduene være tydeligere. Jeg skal også skjære vinduene så store som overhodet mulig. De krymper ganske mye under stekingen. Det som også bør gjøres til neste gang er å gå over malene til noen av delene og kontrollmåle slik at de blir mer riktige.

I løpet av våren fikk jeg satt opp hyller til julepynten. Det så plutselig mye bedre ut, og det er lettere å hente bare en kasse om gangen.

Jeg tror at det på tide å pakke om litt. I allefall skal jeg få bort det vi ikke lengre bruker.







Og det høye skapet på gjesterommet fikk ny grønn duk.


Da jeg ryddet bort rett etter nyttår la jeg nye planer. For det første skal jeg sy nye trekk til stolputene. Den grønnfargen  passer ikke helt, og rysjer er ikke helt topp lengre. Jeg ønsket at det nye putetrekket skulle være helrødt. Fordi jeg hadde noen gardinfag liggende kunne jeg sette igang umiddelbart. En pute ble sydde med den gang for  å teste størrelse, men nå er alle putetrekkene klipt ferdig. Akkurat når jeg skal syn har jeg ikke bestemt.

Disse nissene som er en meter lange sydde jeg første gang i 1992. Jeg har forsøkt å forbedre de et par ganger etter det, men er aldri blitt helt fornøyd med selve kroppen. Kanskje får jeg gjort noe med dem i år?

Nye punkter: 
reparere to syltepresser, kjøpe 3 store plastlokk og 1 bord


Vi har en nisse som sitter i en gluggen på låven. Han skal få en penere genser og en ny lue til neste jul.


Jeg skal strukturere innspurten bedre. Til tross for at jeg har lagt grundige planer for juleforberedelsene i mange år, så er det likevel et potensiale til forbedringer. Det gjelder særlig de siste dagene før julaften. Det er da jeg tar fram julepynten, men det er også da jeg skifter på alle sengene og bytter duker i spisestua. Jeg har innsett at jeg trenger fire hele dager til å ordne huset før jul. Jeg legger derfor opp til at den siste uka før jul har tre fridager. I større grad enn før trenger jeg dagslys når jeg gjør husarbeid.  Jeg setter også av en hel dag til å hjelpe mine foreldre. Mine oppgaver er gulv og gardiner, men søstrene tar innkjøp og pyntingen.

Jeg var veldig fornøyd med forårets punkter, og håper at jeg får veldig glede av disse.
Fredag 14.12
Soverom1
·         Sengetøy – rett i vaskemaskin
·         Ta ut filleryer
·         Støvtørking, støvsuge
·         Rent sengetøy
·         Fuktmoppe gulv
Soverom 2
·         Som over
Soverom 3
·         Som over

Inkl pynt på alle gjesterommene

Lørdag 15.12

·         Lys ute

PuttiPlottiPott (Oslo)

·         Brette tørt sengetøy
Søndag 16.12
Stue
·         Støvtørking, støvsuge
·         Fuktmoppe gulv
Henriks kontor
·         Som over
Spisestue
·         Som over
Garderobe og bad 1.etasje
·         Som over
Vindfang og entre
·         Som over

Inkl pynt
Mandag 17.12

jobb


Vask og stell av tekstiler



Steke skinkestek og røkt svinekam
Tirsdag 18.12
Kjøkken
·         Vaske vinduer innvendig
·         Skapfronter
·         Rydde kjøleskap
·         Gardiner
Åsh kontor
·         Støvtørking, støvsuge
·         Fuktmoppe gulv

Skjære opp og fryse røkt svinekam og skinkestek

Onsdag 19.12

Jobb


Pynte pepperkakegården
Torsdag 20.12
Soverom 4
·         Sengetøy – rett i vaskemaskinen
·         Ta ut filleryer
·         Støvtørking, støvsuge
·         Rent sengetøy
·         Fuktmoppe gulv
Bad
·         Støvtørking, støvsuge
·         Bytte gulvmatter
·         Fuktmoppe gulv
Gjestebad
·       Som over
Gang 2.etasje
·       Som over
Vaskerom
·       Som over

Inkl pynt
Fredag 21.12

·         Ta opp ribbe fra fryser
·         Eksternt oppdrag


Vask og stell av tekstiler
Lørdag 22.12

·         Siste innkjøp
·         Nisser på kjøkken
·         Utekranser

  •      Lage brente mandler

Søndag 23.12
·         Vørterbrød til formiddagsmat
·         Salt og pepper på ribbe
·         Nissen på låven
·         Fuglenek
·         juletre

Mandag 24.12

·         lage surkål
·         stekeribbe
·         saus, poteter, dessert
·         dekke bordet


20.januar: 
Så kommer jeg faktisk på oppgaver jeg hadde glemt. De fører jeg på etterhvert med brun skrift.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar