Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 14. januar 2018

Nytt hus

Vi har ingen planer om verken nytt hus eller å flytte. Men jeg har lagt merke til flere av de store bloggerne som har valgt seg sine drømmehus hos en av husprodusentene. Så langt jeg har sett er det ingen av dem som faktisk har begrunnet hvorfor de valgte sine hus.

Hensikten med oppdraget de hadde fått er nådd, for jeg klikket meg inn og det har sikkert flere andre også. Jeg fant vel ikke umiddelbart noe favoritthus, men har lest at de tilpasser alle sine modeller til kjøperne.

Jeg begynte derfor å tenke på hvilke krav jeg ville stilt til en nytt hus og kom fram til denne lista:

  • Overbygd inngangsdør. Jeg synes at det ser så hyggelig ut å kunne pynte litt på trappa uten fare for at det skal blåse bort. Kanskje det hadde blitt plass til en liten sittebenk også i morgensola. 
  • En romslig entre med god plass til yttertøy og sko. Jeg har sett hus der det er laget et eget garderoberom rett inn fra entreen til yttertøy for de som bor der. Da er nok med en pen garderobehylle i entreen til gjester. Bred trapp til 2.etasje. (Hvorfor noen ønsker å bruke plass til to trapper opp i 2.etasje er helt ubegripelig)
  • Universal utforming. Inngang, stue, kjøkken, et soverom, bad og vaskerom skal være på samme plan. Da vil huset fungere også om man midlertidig eller permanent bruker krykker, rullator eller rullestol. Ingen dørterskler og skyvedører der det er mulig.
  • Kjøkkenet må ha lange arbeidsbenker og øy. Kjøkkenøya må gi en lang og bred arbeidsbenk som ikke deles opp av komfyren. (Jeg ser at mange kjøkken tegnes kun med et estetisk utgangspunkt og tilsynelatende uten det er blitt tenkt praktisk). Det må være tilstrekkelig med kjøl og frys, og to stekeovner.Det skal ikke være en egen spiseplass på kjøkkenet, selv om vi har det nå. Det skal ikke være barstoler.  Plassen under den brede benkeplaten utnyttes til skap/hyller.
  • Stue med spisestue må være fleksibel slik at det er mulig å dekke et langt spisebord.  Planlegningen under viser en stue som er helt super. Det kunne vært helt åpnet mellom kjøkkenet og spisestua. Da kunne spisebordet stått det andre veien til vanlig. Kjøkkeninnredningen skulle vært plassert der det runde kjøkkenbordet er. 
  


  • Vaskerommet må ha plass til tørkesnorer i tillegg til tørketrommel. Vi har hengt opp snorer langs den ene kortveggen (2 m lang). 10 snorer med 10 cm avstand gir tørkeplass til 3 omganger i vaskemaskinen. Med mekanisk avsug og ekstra varme tørker tøyet til dagen etter. Vi hadde planlagt å sette opp skyvedører, men det er mer praktisk med gardiner - de kan trekkes helt til sidene. Denne løsningen anbefaler jeg til alle. Nå har jeg plass til lang arbeidsbenk og arbeidsbord med symaskin. (Vaskerommet er på toppen av lista for årets maleprosjekter, her var det en del å ta tak i.)

  • Garderoberom ved siden av vaskerommet med plass til hele familiens klær. Da slipper man garderobeskap på soverommene og de vil bli enklere å innrede. Jeg har sett litt på hvor stort det bør være, og vil heller ha det langt og smalt enn firkantet. 2x6 m tror jeg vil holde til fire personer. 6 hyllemoduler på 100 x60 cm til klær på kleshenger på den ene langveggen. 6 hyllemoduler på 100 x 40 cm til hyller. Dør på den ene kortveggen og vindu midt i mot. Ingen skapdører. Det bør være et lite trillebord til å legge fra seg tøy på som skal på plass i hyllene. Hver person i huset må ha sin egen dedikerte plass.Det må også være plass til sengetøy.
  • Bad. Det må være et bad i 1.etasje i tilknytning til soverommet der, og et bad i 2.etasje. Begge bad må ha skap med plass til håndklær og undertøy til de som skal bruke badet. 

  • Flere soverom. Jeg kunne tenkt meg flere soverom og ekstra bad i 2.etasje. Uansett i hvilken livsfase man bygger hus så bør huset også fungere for andre. Soverom bør ha en form som både egner seg som barnerom og med plass til doble gjestesenger.
  • Kjeller.  Jeg forstår ikke hvordan folk flest klarer seg uten den lagerplassen en kjeller kan gi. En kjeller gir også kjøligere rom som til lagring av matvarer. med lagerrom. Det kan også bli plass et ekstra gjesterom. Det bør være inngang fra ute både som rømningsvei og for å bruke lettere som lagerplass.
  • Overbygd uteplass. Å gå gå rett ut fra kjøkken eller stue til en overbygd uteplass er en drøm. Da kan møbelputer være ute hele sesongen og hagesesongen kan starte før og forlenges mye. 


Flere av kravene jeg har satt opp er oppfylt til fulle her vi bor nå. Og vi har som nevnt ingen planer om å flytte. Det skal noe til å komme opp mot dette huset og beliggenheten.

Jeg tror at alle som er på leting etter hus, eller har mulighet til å planlegge et nytt hus fra første strek bør lage en slik liste. Da er det lettere å skille ut de husene som har potensiale og de som overhodet ikke har det.

1 kommentar :

  1. Det er jo fint å vite at de fleste av ønskene er oppfylt der dere bor. Jeg synes de fleste nye hus er gresselig kjedelige, så det er lett å ikke bli fornærma over at ingen husleverandører har spurt meg. (",)

    SvarSlett