Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 17. desember 2017

Skittensøndag

"Skittensøndag" noen steder kalt svartsøndag er i norsk folketradisjon siste søndag før jul. Da kunne man gjøre aktiviteter som man normalt ikke gjorde på søndager for å bli ferdig til jul. 
Min liste var lang. Alle gjestesengene er klar med varmetepper. Gulvene er vasket og den første esken med julepynt er tømt, selv om ikke alt er helt på plass. 
Kjøleskapet som ble overfladisk ryddet og vasket for noen uker siden er nå helt klart for de siste innkjøpene. Lukten jeg ikke forsto hvor kom fra er lokalisert til en liten ostebit.
Komfyren til gulljenta er klar for en ny eier.
Dessuten er 62 julekort klar for sending. Vi kom i mål i år også. 
  












3 kommentarer :

  1. Hei.
    Måtte bare komme med en stor takk til deg! Under flytting i høst har selveste "juleboken min" kommet på avveie med blant annet oppskrifter fra min mor og bestemor. Så godt da å finne så og si identiske oppskrifter på sirupssnipper/pepperkaker og smultringer hos deg som de jeg sirlig skrev ned for 25 år siden :) Det redder julen min.
    Blir forøvrig fasinert av gårdsjulen din, som er så annerledes enn byjulen min, og som gir sterke, gode og klare minner fra juleforberedelser fra barndommen, oppvokst på gård som jeg er. Så tusen takk igjen!
    Riktig god jul ønskes fra Kari Anne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var utrolig hyggelig å lese. Jeg håper at du finner igjen den viktige boka, for egne oppskrifter er vel det beste.

      Vi driver jo ikke gården, men den gir noen fantastiske rammer rundt julen og andre fester. Vi er veldig glad i gjester her.

      Slett
  2. Det var jo fint at de i alle fall én dag i året tillot seg å ha et slags avslappet forhold til søndagen - skjønt mye avslapping legger vel ikke akkurat skittensøndagen opp til. (",)

    SvarSlett