Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 5. desember 2017

Å steke i jern

Jeg innså i formiddag at en del jeg har gjort de siste ukene har vært mer på viljen enn lysten. Plutselig merket jeg hvor utrolig hyggelig det var å bruke en desemberformiddag til å steke goro.

Gorodeigen består av smørkrem, eggedosis og stivpisket kremfløte dessuten nok hvetemel til å holde det hele sammen. Jeg kjevler bare litt om gangen for å få de så tynne jeg vil ha dem.

Det er to av julesmåkakene som stekes i kakejern. Opprinnelig ble kakejenet lagt på et stativ over ilden i grua. Da var håndtakene veldig lange. Med vedfyrt komfyr kom den modellen jeg forsatt bruker.For jeg sverger til gorojern og krumkakejern i støpejern. Jeg er litt redd for at glasstoppen på komfyren skal få riper, så jeg henter inn en vanlig kokeplate til dette.

Mitt jern har et helt annet mønster enn det jernet mormor og mamma brukte og det tok mange år for meg å venne meg til det nye. jeg tror at jeg kjøpte det i 1982, så tilvenningsperioden kan sies å være over.

7 kommentarer :

  1. Kanskje jeg en gang skal våge å prøve det ikke-elektriske krumkakejernet jeg har her. Men tror ikke det er støpejern, så kanskje det ikke blir like bra...

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg vet at de finnes noen i aluminium, og tror at det trengs en egen teknikk til det.

      Slett
  2. Det er hyggelig å holde i hevd slike gamle tradisjoner, som å steke småkaker til jul, spesielt i jern. Det føles som å føre videre en uendelig lang tradisjon. Jeg steker bare krumkaker i jern. Men goro er den beste av alle julekakene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig glad i juletradisjonene. Goro og Sirupssnipper er mine favoritter.

      Slett
  3. Jeg arvet elektrisk krumkakejern etter min gammeltante for mange år siden. Fikk overta det da jeg stekte kaker til dem også hver jul. Før det fikk jeg et nytt elektrisk fra mannen, men det leverte jeg på butikken etter et forsøk med 20 kaker og alle satt fast. Fikk faktisk pengene igjen.

    Nå leter jeg etter et gorojern i støpejern. Har aldri laget goro og kan ikke huske at jeg har smakt det på minst 20 år. Gleder meg til prøve.

    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte både krumkakejernet og gorojernet på en Jernia-butikk. Det er jo en del år siden, men jeg vil tro at de fortsatt har det. Jeg vet at de tar inn varer utover det vanlige sortimentet.
      Jeg ser at det er mange gamle jern tilsalgs på Finn.

      Slett
    2. Takk for tips. Skal sjekke Jernia. Jeg tror kanskje goro ikke er så vanlig her nord for det er bare krumkakejern jeg finner brukt, men det har jeg alt, i tillegg til det elektriske.
      Hilsen Camilla i Harstad

      Slett