Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 4. desember 2017

Å ta på forskudd

Etter tre uker mer eller mindre innendørs ble det overveldende å oppdage hvor mye jul det var blitt alle steder. Jeg synes det blir verre og verre for hvert år. Jeg har mer eller mindre resignert over alle butikkene som om det ikke hadde vært for Halloween hadde gått direkte fra sommerkolleksjonen og til julepynten.

Flere og flere lar seg påvirke til også å pynte huset allerede nå, eller egentlig for en uke siden. Noen hadde nedtelling på Instagram for at startskuddet kunne gå. "For jula er så hyggelig", er begrunnelsen. Er det noe rart at mange er lei allerede 2.juledag? Hvordan ordnes støvtørking og rengjøring innimellom alle nissene? Og hvor spesiell blir julematen når den har stått på bordet siden midten av november?

Jeg hygger meg med med lilla lys og pynt nå. Når alle juleforberedelsene er gjennomført, bruker jeg flere dager på å gjøre klart huset med rengjøring og pynting. Helt ferdig blir jeg først på lillejulaften.

Dagens deig kunne jeg spist med skje, så fantastisk god er den. Den skal bli til Goro. De blir også fantastisk gode stekt. Dette er blant oppskriftene som har vært brukt i min familie i flere generasjoner. Jul er tradisjoner, og riktige smaker er blant dem.
Det var 20 dager til jul i dag.




4 kommentarer :

  1. Jeg er enig i at det er greit å skille mellom advent og jul, men har også litt sansen for de som gjør huset litt og litt juleklart for hver uke, på ulike måter. Det er en fin måte å unngå siste-liten-stress på, tror jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg starter også tidligere med pyntingen enn før for å ha de siste dagene hyggeligere, men jeg må vaske bort melstøv og fett på kjøkkenet før jeg starter.

      Slett
  2. Jeg starter pyntingen rundt 1. advent, men maten utsetter jeg til julehelga og romjula. Vi har innført fisk- og vegetaruke siste uka før lille julaften. Julepynten er jeg absolutt ikke lei for her pakkes den på loftet 20. dag jul. :-)
    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett
    Svar
    1. I år synes jeg jul i butikkene og servering av julemat startet så veldig tidlig. Og tenker at det tar litt glansen av selve jula.

      Slett