Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 8. oktober 2017

Hagehelg i oktober


Det ble en super hagehelg i oktober. Ikke akkurat varmt til til å kaste jakka, men jammen var det varmt med den på.

Knallblå himmel både lørdag og søndag.

Jeg har alltid utsatt nedklipping og opprydding i bedene til våren. Nå fikk jeg tatt tak. Et eksempel er Timianplanten som hadde spredt seg så flott, men var blitt så sørgelig sammenvokst med gress. Løsningen ble ikke å sortere, men å spa opp hele og starte på nytt neste år.

Det ble et helt tilhengerlass bare fra disse to bedene. Jeg spadde også opp noen Lupiner. Røttene er så enorme at det er sikkert mye igjen. Det er spesialavfall og er lagt i egen sekk.

Fuglebrettene er tatt fram og satt på plass. Vi burde sikkert ha startet foringen mye før, men bedre nå enn aldri.


1 kommentar :

  1. Det har vært en flott høst her også, med mye tørt og fint utevær. Det eneste som gjenstår i min hage er å klippe ned. Det har jeg gjort på høsten de siste årene, og jeg synes det er veldig greit å ha det gjort når våren kommer.

    SvarSlett