Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 27. juni 2017

Super hagedag

Å la noe gro igjen er aldri lurt. Da er det krevende å rydde. Men våren var så kald og med så mye vind at det fristet ikke til uteliv. Derfor er det strålende både med fint vær og et par ekstra hender nå.  Igjen er det en gjentjeneste etter at jeg har laget mat tidligere i år.

Nå er de nyplanta bringebærbuskene synlig igjen. Jeg fikk dessuten kjørt sekkene med hageavfall til gjenvinnings-stasjonen før middag. På fredag forsetter arbeidet i dette området.

Etter middag måtte jeg en runde i hagen for å se hva som skjer nå. Og selv om kveldssola gir litt pussig lys på blomstene så fikk jeg dokumentert dagens blomstring. Jeg fant Duftskjærsmin, Engstorkenbb, Flammentanz og Brannlilje. Bank i bordet men i år har jeg ikke sett liljebillene som herjet både i fjor og året før. Spesielt stolt er jeg av Hagehortensiaen - den tåler ikke vinteren her, og sto i kjelleren. Den satte blader før jeg rakk å vanne den i vår og nå er de første blomstene kommet.

  







Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar