Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 13. januar 2017

20.dag jul

Det er litt tilfeldig at det aller meste av jula ble pakket bort i dag, 20.dag jul. Selv om treet var ganske tørt nå, så det fortsatt fint ut i lampelys om kvelden. Selv etter nedklipping, var det ikke veldig mye barnåler på gulvet.

Jeg vet ikke om det har noe med alder å gjøre, men denne jula gikk veldig fort.

Mens jeg har pakket sammen så har jeg faktisk lagt noen planer for den neste jula.

Det er ikke noen vits i å kjøpe nøtter med skall.  Det er faktisk mange år siden jeg gikk over til å sette fram hasselnøttkjerner og paranøttkjerner istedenfor nøtter med skall. Så hvorfor jeg har fortsatt å kjøpe valnøtter med skal forstår jeg ikke.








Det er allerede sendt en "bestilling" på flere slike. Den på bildet ble laget av en av mine barn da de gikk i barnehagen. Nå er det forhåpentligvis barnebarn som kan produsere noen til. De skal henge i vinduet på det ene gjesterommet.









Jeg har bestemt meg for at fordelene med juletrelys uten ledning er så store at jeg overser batteribruken. Med tenning om kvelden lille julaften og fram til 6.januar må man bytte to ganger. Jeg brukte 30 av de 36 lysene jeg kjøpte så det betyr at jeg må sette 90 batterier på liste for neste jul. Hvis jeg hadde slått av om natta ville det iallefall holdt med to sett.
Jeg visste at jeg manglet noen småduker, men jeg husket ikke hvor. Nå har jeg tatt bilder og skrevet det på lista. I dette rommet kan det ikke brukes rødt, da hadde jeg hatt mange å velge mellom, så jeg satser på grønt.







Å få satt opp ei hylle på veggen her er ikke direkte julerelatert, men burde vært gjort for flere år siden. Hullet på veggen er etter en svært feilberegnet lampe.

Et direkte formål har jeg ikke for hylla, kanskje bare noen fine glasskrukker.






Jeg har forenklet både pynting og ryddingen ved at hvert rom, eller noen rom sammen er pakket i hver sine esker.  Nå har jeg ryddet litt ekstra og sortert vekk ting jeg ikke bruker

Når jeg ser på kassene nå, så tror jeg at det må settes opp hyller på den veggen.

Sist, men ikke minst har jeg planlagt noen små endringer på neste juls pepperkakegård. Det skal bli vinduer med glass av drops også i låven. Dessuten vil jeg markere bedre de store portene både på låve og bryggerhus.



























7 kommentarer :

  1. Den pepperkakegården din var skikkelig fin!

    Tenker den blir enda finere med flere glassruter. Synes teknikken er så tøff.

    Godt nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så ble det spesielt effektfullt der på benken med sola som skinte inn.

      Slett
  2. Nøtter med skall har jeg også slutta å kjøpe, faktisk har jeg en liten pose med "pyntenøtter" som jeg bærer ut og inn hvert år. (",)

    SvarSlett
  3. Hæ, finnes det juletrelys uten ledning?? Det får stå på min liste for neste jul. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte noen veldig billig på Rusta, bare for å teste, men de finnes i alle butikker som selger julebelysning. Jeg aner ikke om prisen har noe å si på sikt. Det var 12 lys i hver pakke, men jeg kunne bruke en fjernkontroll for å slå av og på.

      Slett
  4. Hei og godt nytt år! Jeg har ikke vært på bloggen siden før jul, men nå har jeg endelig fått lagt ut et innlegg på bloggen min. Og da må jeg jo innom gamle venner og se hva dere har lagt ut på bloggene i det siste.
    20.dag jul, ja. Jeg syns det blir mer og mer arbeid med å rydde ut jula for hvert år. Mannen min har prøvd å rydde litt opp i pappeskene, men det er langt igjen til orden og system.

    SvarSlett
    Svar
    1. I år brukte jeg mer tid enn vanlig og har sortert ut av kassene det som ikke er i bruk.

      Slett