Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 27. november 2016

27 dager til julaften

På den opprinnelige lista skulle jag ha bakt kling og begynt å skrive teksten til julekort. På den reviderte lista står det sirupssnipper og pepperkakehus. Barnebarna fikk kjevle, stikke ut, spise deig og spise ferdigstekte pepperkaker i går. Så dagens baking kommer jeg til å gjøre alene. Når jeg snakker om pepperkaker og sirupssnipper så lages de faktisk av samme deig. Det er min slekts gamle oppskrift på sirupssnipper.l Når de kjevles akkuart så tynt som de skal er de supersprø og er en smaksopplevelse i munnen. Når vi baker med unger blir deigen kjevlet tykkere. da er det eltt for ungene å løfte opp deigbitene fra benken. Etter steking blir de hardere, og smaksopplevelsen er helt annerledes. Ungene elsker dem. Deigen er selvsagt proppet med fløte, sirup og sukker, men den er selvsagt helt fri for holdbarhetsmidler og andre tilsetningsstoffer som de billige kjøpedeigene er fulle av.

Vi har allerede lagt syltene i saltlake.

  

Oppdatering:
Det ble advent her også i løpet av dagen. De ble også flere sirupssnipper og det ble stekt pepperkakehus. Jeg kommer ikke til å montere den før 19.desember, derfor har jeg stablet alle delene i en langpanne. Før jeg avslutter stekingen så sjekker jeg at jeg har alle delene, 



1 kommentar :

  1. Det er så koselig og bake og forberede advent og jul ilamme barnebarna :)
    Du lager så mye kos i adventdagene med bloggen din og alt du pleier og gjøre.

    Ha ei fin ny uke.'

    Lisbeth :O)

    SvarSlett